אגדות לא ידועות הספדים מוזיקלים

"מותו היה המהלך המסחרי הטוב ביותר שלו…" – טוני ווילסון ז"ל

אפשר להגיד הרבה דברים מגעילים על טוני ווילסון, זה נורא קל לאחר שהיית רוב חייך שדרן רדיו וטלויזיה בעל עודף מודעות עצמית שהיה גורם גם לעציצים לדבר בציניות.  אבל האמת היא שלא צריך להאשים את ווילסון בציניות שלו. כמי שגידל וקידם את הפאנק האנגלי בשלהי הסבנטיז, ואחר כך הפך להיות מנהל חברת תקליטים אמנותית באייטיז, ציניות היתה פשוט חלק מדרישות התפקיד.

ווילסון היה כל מה שטוב ורע בתעשיית המוזיקה הבריטית. כשהוא האמין במשהו הוא התאבד עליו מסחרית ואמנותית מתוך תחושה שהוא עושה את הדבר הנכון בכל מאודו. ומצד שני למרות הכחשותיו הרבות והטענה שדבריו הוצאו מהקשרם  – לא ישכחו לו על שאמר ש"מותו היה, המהלך המסחרי הטוב ביותר שלו" והתתכוון למעשה ההתאבדות של איאן קרטיס סולן ג'וי דיויז'ן, שאותה גילה ווילסון ודרכה התגלה לעולם, קשה שלא לחוש את האמביוולנטיות ביחס לציניות הרגישה שלו. כן, כן, אמביוולנטיות עוד תכונה אייטיזית ארורה.

טוני ווילסון הציל את האייטיז המוקדמות מטרפי המיינסטרים הטכנוקרטי ביותר שידעה ההיסטוריה.  חברת התקליטים שלו פקטורי היתה מהחברות העצמאיות הבולטות ביותר באייטיז. למעשה הוא כמעט כתב את המודל לכל חברות האינדי שיבואו אחריו. הגישה האמנותית בכל מחיר, העיצוב התעשייתי המוקפד, הגחמות העסקיות המוזרות, וכמובן עשיקת האמנים בשם כל הערכים הקדושים.

מהראיונות הרבים שקראתי איתו ותוכניות הטלויזיה שהוא הגיש במשך השנים, ווילסון מצטייר כאדם לא רע בבסיסו שפשוט התעצב בעידן החזירות האייטיזי. כל מי שיראה את הסרט "אנשי המסיבות" (עוד שם ביזארי בעברית – 24 Hour People באנגלית ) יבין את הדואליות שבעשייתו.

את אותה דואליות ניתן לראות היטב ביחס ללהקה שהוא ניסה לטפח לאחר ג'וי דיויזן – a certain ratio ו-דורות'י קולום הנפלאים שעים סולנה ויני ריילי נשאר ווילסון בקשר מסחרי עד ימיו האחרונים. עבורי היה ווילסון האיש שהכיר לי את הפאנק בקלטת וידאו נשכחת שחבר הביא מאוסטרליה באמצע שנות השמונים. במשך שעה וחצי הציג ווילסון את כל להקות הפאנק הבועטות והמוזרות ביותר בסביבה באותה קריינות בריטית מרוחקת שמתייחסת באותה התפעמות עצורה הן למנהגי החיזור של קופי הבאונג באונג והן לנהמות הזעם של סיד וישס. ווילסון, באותה קלטת נשכחת הכיר לי את מיטב אנשי הזעם והמהפכה שלא היתה. לווילסון היה טעם מעולה במוזיקה ובשנותיו המבריקות הטעם שלו היה קובע הטעמים של אנגליה והעולם כולו.

עבורי הדבר החשוב ביותר בעשייתו של ווילסון היתה טיפוח הרגיונאליות שלו שבה הוא האמין. העובדה שהוא בחר לעבוד ממאנצ'סטר עם כוחות מקומיים ולא לעבור ללונדון, (כפי שניתן לראות מהראיון איתו בהמשך ) הרצון שלו לקדם את התרבות באיזור שלו קודם לכל, מועדון ההופעות שהוא פתח בעיר (ההאסיינדה)  ובכלל כל מה שקשור למאנצ'סטר היה יקר לאיש (כולל קבוצת הכדורגל המקומית). האיש קידם ועשה רבות למען העיר שבה חי וסירב לראות בה את האפור העצום והשעמום הגדול שהיא משדרת עבור רוב העולם. דווקא בעירו, הוא פספס היסטורית את שתי הלהקות המנצ'סטריות הגדולות לאחר ניו אורדר – הסמיתס' והסטון רוזס. במקום האחרונים הוא העדיף להחתים את חבורת ההאפי מאנדייז שהיו אנשים כלבבו. הדוניסטים מופרעים, סומים מסמים, משעשעים בטרוף ובעלי פוטנציאל ניצול גדול מאוד עבורו.

אפשר להגיד הרבה דברים מגעילים  על טוני H ווילסון, אבל אני חושב שהוא היה איש טוב בתקופה רעה ואי אפשר להתעלם מזה שהוא היה טיפוס מרתק שאחראי על כמות לא הגיונית של מוזיקה טובה שיצאה לאויר העולם בזכותו. ואולי לאחר הקשיים שבהם היתה נתונה פאקטורי וכל מפעליו המוזיקלים האחרים מאז שנות התשעים ניתן להגיד עליו ש-"מותו היה הצעד המסחרי הטוב ביותר שלו???"  אני חושב שהוא היה מעריך את זה.

להתראות טוני ווילסון. אני מקווה שהפגישה שלך עם אלוהים היתה מוצלחת והוא אכן נראה כמוך.

8 comments on “"מותו היה המהלך המסחרי הטוב ביותר שלו…" – טוני ווילסון ז"ל

  1. היי דויד
    ובלי קשר; אני חותם איתך שהשיר על ירוחם, יצוץ בסידרה טלביזיונית. ככה זה נשמע לי בשמיעה ראשונה.

  2. דודי

    וילסון לא עשק את האמנים. החברה פשוט התנהלה גרוע, האמנים לא הרוויחו אבל גם לא החברה ווילסון.

  3. כ"כ אהבתי את
    24 Hour Party People.

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    run to see "24 Hour Party People" lots of fun….indeed weired, the name it got in Hebrew

  5. טוב, זה לא שם כזה מוזר.
    הוא לקוח משם של שיר של ההפי מאנדייז ונדמה לי שהשיר מופיע גם בפסקול הסרט.

  6. טריקסרין שולתת!!!1

    טריקסרין שולתת!!!1

  7. פיני

    רק לאחרונה גליתי את הבלוג שלך,
    ואני נהנה מכל שניה של קריאה או שיטוט ברשת
    כדי להקשיב לחלק מהשירים והלהקות המומלצים.

    תודה לך!

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: