תבונת הביקורת הטהורה

חמודים כמו סוודר – הקארדיגאנז ומוזיקת איקאה

מתי שהוא בסבנטיז הצליחו מכירות האלבומים של להקת אבבא השוודית לעבור את ההכנסות של היצואן הבכיר של שבדיה עד אותה עת – יצרנית הרכב וולוו. בית המלוכה השוודי  העניק להם תואר אבירות על ההישג היחודי וזרעי סצינת המוזיקה השבדית הנוכחית נטמנו עמוק בקרקע הקפואה. לקראת סוף שנות השמונים הופיעו היורשים של אבבא – רוקסט, ומעט בעקבותיהם הגיחו בתחילת הניינטיז הקרדיגנס כדי להראות שלא הכל בחיים זה דיסקו שחורדיני מזעזע ושלבו את המסורת של אבבה עם המסורת של עוד קונצרן שוודי – איקאה בכדי ליצור את הדבר הכי קרוב למוזיקת איקאה.

חמודים ומחממים כמו הסוודרים שעל שמם הם נקראים. הקארדיגאנס הוציאו אלבום אחד במולדתם שזכה למעט מאוד התייחסות. אר אלבומם השני "LIFE" מ- 1995 הזניק אותם לקריירה בינלאומית בעיקר בזכות הלהיט Carnival  שלא נשמע כמו שום דבר בתקופת שלהי הגראנג'.  צבעוני ומלא חיים כמו סוסוני צעצוע בסחרחרה אך באותה עת גם עצוב כמותם. כמו יותר מדי דברים בחיים גם המוזיקה של הקארדיגאנז היתה תמיד עניין של בחירה בזוית השקפה שלך.
בעולם שהורגל למסות של גיטרות רועשות ומטונפות נפלו הצלילים של הקארדיגנס  על אוזניי העולם כפתיתי צמר גפן מתוק. כמי שגדלו על פאנק  ומטאל יצרו הקרדיגנס הכלאה משונה מאוד בין האנרגיות של להקות רוק פרועות לצליל התמים של מוזיקת הלאונג', אותה מוזיקת קוקטיילים נאיבית שאוסטין פאוורס שומע להנאתו בחדר המיטות שלו. דווקא הריחוק השבדי שלהם ממרכזי הפופ הגדולים בלונדון ולוס אנג'לס ייחד אותם והעניקה להם את הפרספקטיבה הנכונה לחבר בין שני עולמות הצליל המשונים האלו בכדי לייצר מוזיקה נוסטלגית לעולם שלא זכר למה בדיוק הוא מתגעגע.


הנאיביות המוזיקלית של הקארדיגנס, אמיתית או לכאורה הצליחה להחזיק בדיוק שלושה אלבומים. עם החשיפה העצומה וההצלחה שבאה בעקבות שיבוצו של השיר  LOVEFOOL בפסקול הסרט "רומיאו וג'ולייט"  הפכה אותם למגה סטארים בינלאומיים, ועם ההצלחה החלה גם הבעיות.
כמו הטיול המודרך בחנות איקאה אוסף הלהיטים החדש נפתח בשמחה גדולה אבל הולך ומתדלדל אל עבר סופו. ככל שהתרחקו הקרדיגנס ממולדתם אל עבר עולם המוזיקה הבינלאומי התפוגג הקסם הראשוני שלהם עד שהגיע לשפל המוחלט בדואט נתעב עם טום ג'ונס ובקאבר מיותר לחלוטין לטוקינג הדס.

במקביל לאוסף הלהיטים יש במהדורה המיוחדת של האוסף דיסק נוסף של קטעים נדירים ושאר שאריות שכאלו. מפתיע לגלות שכאן התמונה הפוכה לחלוטין. בעוד שהדיסק מתחיל כפרווה לחלוטין ככל שמבשילים הקארידגאנז ומצליחים בעולם כך הולכים ומשתפרים השירים שהם לא מוציאים החוצה.  מה שמעיד כנראה על הקונפליקט הפנימי של להקה חמודה להפליא שהלכה לאיבוד בעולם הפופ הבינלאומי. עזבו אתכם מהכבישים האינסופיים שנגמרים רק בתאונות דרכים, עזבו אתכם מהאורות הגדולים חברים, תחזרו לשבדיה ולסוודרים פשוטים זה יעשה לכם טוב.

1 comment on “חמודים כמו סוודר – הקארדיגאנז ומוזיקת איקאה

  1. "צבעוני ומלא חיים כמו סוסוני צעצוע בסחרחרה אך באותה עת גם עצוב כמותם."

    אני חושבת שאף פעם לא קראתי הגדרה כל כך מדויקת למוזיקה שלהם. הקרדיגנז, ובעיקר קולה של הסולנית, פשוט קורעים לי את הלב לחתיכות. משהו בה כל כך קרחוני ועצוב ובלתי-הפיך, בשירים כמו "אירייס אנד ריוויינד" עם המילים החכמות שלו או
    for what it's worth
    שתופס בצורה נהדרת את הרגע שבו המילה "אהבה" הורסת הכל.להקה נפלאה בעיניי, גם אם מעט איבדה את דרכה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: