תבונת הביקורת הטהורה

סלולר בלוז – ג'ון מאייר ובאדי גאיי

כשפתחתי את דיסק ההופעה של ג'ון מאייר נפל מתוכו פתק צבעוני קטן. בפתק מצולם מאייר יושב על כסא אדום בפנים חתומות ומבט כמעט עגום. לבוש בחולצת תאגידים לבנה עניבה שחורה מרושלת וג'ינס. לצידו עומדת גיטרת פנדר סטרטוקאסטר ומגבר מנורות קטן. ידו הימנית פשוטה על רגלו ואם מביטים היטב ניתן לראות את הקעקוע הענק שנחבא מתחת לשרוול, רק במבט בוחן ניתן לראות שבכף ידו מחזיק מאייר מכשיר פלאפון סלולארי. מתחת מופיע הכיתוב שמספר על סיבוב ההופעות החדש של מאייר שנערך בחסות אותו תאגיד סלולרי אמריקאי.
אין לי מושג מי הפרסומאי שאחראי על בחירת התמונה הזו. אבל יותר מכל המוזיקה שמכיל האלבום הכפול הזה. דווקא הפרסומת הזו היא תמצית הבלוז של המאה עשרים ואחת. אין ממש הבדל בין מאייר לבין מוזיקאי הבלוז הגדולים של הדלתא לפני מאה שנה. כמוהו גם הם רצו לבדר את הקהל על ידי חשיפת עולם העצב הפנימי שלהם. כמוהו, עמדו אותם בלוזיסטים בפיתוי יום יומי למכור את נשמתם לשטן. כמוהו, גם הם מכרו את נשמתם לשטן וכמוהו הם חיו את כל חייהם בצל המעשה. בדלתא היו אלו כלבי הגיהנום של השטן שרדפו אחריך ואצל מאייר זה בסך הכל מכשיר קטן עם תאגיד גדול מאחוריו.
ההבדל היחיד בין מאייר לאותם אנשי בלוז קדמונים  נעוץ בזה שמאייר לא מביא אף פעם את הבלוז האישי שלו למוזיקה. מאייר הוא בסך הכל סימן קריאה לעידן הבלוז הסלולארי של ימינו. כפי שחושפים שלושת הסטים שמכיל הדיסק הזה (האקוסטי, הטריו והלהקה המלאה) מאייר הוא מוזיקאי מושלם ומקצוען חסר רבב. הוא זמר יעיל, וירטואוז גיטרה מדוייק, כותב שירים פרודוקטיבי, ולרגע אחד לא תתפסו אותו בשום נפילה מביכה או תו לא במקום. קל להבין למה הוא מצליח כל כך ומדוע מכתירים אותו בתור היורש של קלפטון וסטיב ריי ווהן אבל מאייר עדיין לא שם וספק אם אי פעם יהיה. מאייר הוא רובוט בלוז מהונדס גנטית למקסימום יעילות והשפעה. העניין הוא שהבלוז שלו מכיל הכל פרט לבלוז, כמה שהוא לא יהיה טוב במה שהוא עושה, מה שהוא עושה איננו טוב.

בגיל 72 באדי גאי לא צריך לצאת מעורו כדי להוכיח את היותו בלוזמן שחור משחור. כאחד שבגיל עשרים כבר הקליט עם מאדי ווטרס והפך למקור השראה לנגינת הגיטרה של הנדריקס, גאי נמצא הרבה מעבר לחובת ההוכחה. לאורך מרבית אלבומו החדש "Skin Deep"   מרשה גאי לעצמו להשתעשע בבלוז מעליות חינני מהסוג שכל מארגני פסטיבלי בלוז מיפאן ועד שטוקהולם אוהבים. זה בהחלט נשמע כמו "זה מה שהקהל רוצה?  זה מה שניתן לו"  מדובר בבלוז רקיד, שמח, מלא בסולואים של גיטרה וזה בעיקר משתלב נהדר עם צליל הבירה הנשפכת.

בניגוד למאייר שחולם כל חייו להיות אמן בלוז. גאי הפנים את תפקידו כבדרן בלוז והוא עושה זאת היטב. ההבדל הדק בין שני האמנים האלו מגיע באמצע האלבום של גאי שאפילו באלבום כמעט סתמי שכזה מבליח עם שני שירים ששווים את כל תרועות הפסטיבלים שמסביב. הראשון הוא בלוז הביצות הרוחש ב"Out in The Woods
שנשמע כמו וידוי בכנסיית הביצות של פלורידה והיהלום שבכתר הביצוע של גאי וקלפטון ל- "Every Time i Sing The Blues ".  לאורך שבע וחצי דקות של החלפת סולואים על הגיטרה חושפים השניים את כל מה שחסר באלבום של מאייר ואם הוא לא הבין את זה בשיעורי המוזיקה שלו בבית ספר ברקלי (המקבילה האמריקאית לרימון שהוא המקבילה הישראלית לברקלי או משהו כזה) הרי שהם מאייתים לו את זה במילים ברורות וחדות. תקשיב מאייר  –

."אני מתאמן על מה שאני שר,

אבל נותן לרגשות להשתלט עלי,

אני רק מנסה להגיד את האמת

בכל פעם שאני שר את הבלוז."

2 comments on “סלולר בלוז – ג'ון מאייר ובאדי גאיי

  1. באדי גאי, האיש והנקודות (המקבילה הנקודתית שלנו היא יושי שדה, אגב)

    לאחרונה שומע אותו הרבה. לא נשאר. רק הוא ובי. בי.

    מכיר את זה?

    אין לי מושג מה להגיד. מה ישתלט על הילד הזה:
    הבלוז, האבא שלו, הכסף, המסלול (יעני, "המסלול"- מה שקורה כי צריך לקרות ליליד פלא, ובתוספת הבלוז שזה בסוף ראיון: זה המסלול שהביא אותי להתנקות מסמים ועל זה כתבתי את השיר הבא)

  2. Jack-In-Box

    מר. מייאר הוא מוזיקאי לנערות יפות ונערים מתיפייפים, ש"לא ידעו את יוסף" – לא בא להם ואין להם כח לנבור בעבר, ז"א בהנדריקס, גאי, קלפטון, רורי גלאגר ושאר החבר'ה הגדולים האלה, שלהזכיר אותם במשפט אחד עם מאייר זה לא לעניין בכלל. רק נותר לי לרחם על האנשים שמאזינים לו ועושים אותו עשיר, וככל שהוא ניהיה יותר עשיר, כך הוא כנראה גם ניהיה מלוקק וגרוע יותר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: