תבונת הביקורת הטהורה

המאסטרו וכל השאר – בוני פרינס בילי

"אמריקה כולה משתרעת בקצה השממה, ועברנו אינו עבר מת, הוא עדיין חי בתוכנו. לאבות אבותינו היתה תרבות מבפנים ושממה בחוץ. אנחנו חיים בתרבות שהם יצרו, אבל בתוכנו השממה עדיין נמשכת. את מה שהם חלמו, אנחנו חיים ואת מה שהם חיו אנחנו חולמים."

ט.ק. ויפל –  למדו את האדמה

זה מתחיל מצילום העטיפה שבה מופיע בוני – הנסיך הקטן – בילי, בפורטרט מהצד בגוונים של חום ולבן כמו תמונת ספיה של לוחם ממלחמת האזרחים. האיש שנקרא בעבר וויל אולדהאם מתהדר כיום בסמל היכר בצורת זקן עבות ומסתורי הניפרש לאורך לחייו כממלכת עשב שבתוכה עדיין משוטטות רוחות הרפאים של ההיסטוריה האמריקאית. מבט חטוף לכיוון האוזן מגלה שלושה עגילים המבהירים לנו שאין מדובר במישהו מצבאו של גנרל קאסטר כי אם מוזיקאי עכשווי. אך העין מתמגנטת על המבט המתמשך אל העתיד בנחישות אטומה של מי שמאמין בצידקת דרכו ללא עוררין, וכל זה מתחת שמו של התקליט שניקרא בסוג של התכוונות ולעג עצמי בו זמנית – " MASTER AND EVERYONE "

"את יודעת שאינני יכול להתחתן איתך
קחי לעצמך שנה ותמצאי לך מישהו אחר
ותאהבי אותי בדרך שבה אני אוהב אותך "

בדרך הזאת

חמוש בגיטרה אקוסטית וקול רך יותר מלחם תירס, יוצא בוני לעבר המרחבים הגדולים שמהווים את ליבה של אמריקה כדי לפענח עוד חלק קטן מהמיתוס של המערב.  בניגוד מוחלט לאנשי הקאנטרי של נאשוויל הוא מודע היטב לעובדה שהקאובוי כיום רוכב על ג'יפ עירוני במקום על סוס והבקתה המיתולוגית מעץ היא  עוד גורד שחקים בלב העיר. השאלה נותרת האם העובדה שהרקע השתנה בצורה טוטאלית משנה גם את מכלול הרגשות הבסיסיים בין גבר לאישה ? בין אדם לחופש ? הין הפנטזיה למציאות ? כניראה שהתשובה היא לא.  זהו תקליט שכולו על אהבה או יותר נכון על חסרונה והמיתוסים האכזריים שקשורים בביחד ובלחוד שגורמים לתקשורת השבורה בין הנוודים הגדולים של העידן המודרני, אותם יצורים עגומים המשוטטים בדרכים שמועידה להם הקריירה, ללא בית גם אם יש להם את הדירה הכי גדול בעיר וללא יכולת להתחייב לאהבה פשוטה באותה מידת נאמנות שהם מחוייבים למים המינרלים שלהם.
לאחר שני תקליטים קודרים, שעוסקים בנושאים גדולים מהחיים כמו חיים ומוות . בוני מוציא את תקליט הפרידה שלו. זהו תקליט מציאותי במיוחד, שפוף ברוחו, וללא הרבה מיתולוגיה רומנטית. כל שיר מפרט את תהליך התפוררות האהבה שבינו לבינה מזוית אחרת של היאוש. כל שורה שבורה נשמעת כאילו מישהו הצמיד מכשיר האזנה לכרית ולכד את כל אותם רגעים לפני השינה שבהם הוא מספר לעצמו את מה שאף אחד לא רוצה לשמוע על חוסר היכולת הזו לאהוב ולהיות נאהב .

"היא משתוקקת לבית שהיא אינה יכולה לגור בו
מערה מוגנת שכמותה לא ראיתי בחיי ולא בחלומותיי
למה אינני יכול להיות נאהב בזכות מה שאני ?
כזאב בין זאבים ואביר כאדם בין בני אדם"

כזאב בין זאבים

האמיתות שלו פשוטות עד כאב. ובכל זאת התקליט הזה מצליח להיות עמוק וחורץ ככל חבר במועדון תקליטי הלבבות השבורים של השנים האחרונות. יש כאן מיקוד עדשה על כל הרגעים הקטנים שבהם אנו מוצאים את עצמנו חסרי מילים שיתארו את התחושה העמומה הזאת שמורכבת מתמהיל בלתי אפשרי של כאב, עצבות, זעם ואהבה שאין לה הווה או עתיד רק עבר שעליו ניתן לתלות חלומות עייפים.

"ואפילו אם אהבה אינה מה שרציתי
אהבה תהפוך את האהבה לדבר הכי נחשק…"

אפילו אם אהבה

מבחינה מוזיקלית התקליט הזה מלא בעיקר בחלל שנותר בחדר אחרי ששני אנשים הלכו ממנו לבלי שוב. בדידותה של גיטרה אקוסטית אחת,  באס משוטט שמעמיק את חוסר התחושה, קול נשי שיזכיר את החולשה וצ'לו שעונה בדיוק רב לשאלה איך נישמעת הרוח העצובה שנושבת בין העצים בלילה ?
כל אלה יוצרים יחד את אחד התקליטים העגמומיים יותר שנישמעו פה מזה זמן רב.

אני מתעורר ומגלה שהחלומות עדיין בתוכי "
אבל לא לוקח הרבה זמן לפני שהשדים חוזרים לבקר אותי
ויש לי את הבעיות שלי והאהבה לא תמיד פותרת אותם
אבל אני מסיים כל יום בתוך שיר"

אכן אלו הם חיים קשים.

2 comments on “המאסטרו וכל השאר – בוני פרינס בילי

  1. אלינה

    להגיד כי הטיפול במוזיקה באתר פשוט נפלא ומציע משהו שאי אפשר למצוא בשום מקום אחר, גם מחוץ לרשת, במקצועיות, עם הכשרון שלך ושל עומר מיכאליס והמקצועות שמתו של אביבה. תענוג אמיתי. חוצמזה אולדהם הופיע גם תחת השם palace באלבום נפלא בשם viva last blues שמומלץ בחום.

  2. עמית

    היה ממש כיף לקרוא את הקטע שלך דויד, בייחוד לאחר ההופעה ביום רביעי. למרבה ההפתעה עדיין לא נפתח דיון משמעותי באף פורומוזיקה דובר עברית. מוזר אני ספרתי לפחות 300 איש בבית מיומנה.
    אולי לאפחד אין אינטרנט :-).

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: