תבונת הביקורת הטהורה

מתנות לחג – אלבומים עבריים ונפלאים שיצאו השנה ואתם לא מכירים – חלק ג'

אגדה על טבע
שישה עולמות שהם שישה שירים
קמים לתחייה.
מסע בין נופים הנשזרים לסיפור אחד קדום,
על גן העדן האבוד.

אור מצא – שירי טבע וארץ

תתבוננו על העטיפה, זה בדיוק מה שעשיתי במשך כמה דקות כשצדה את עיני לראשונה אי שם בחודש מאי השנה. משהו במבט של הילד הזה באמצע הדרך בין תמימות לדמעות, שבה אותי, רק אז שמתי לב שבעולם השחור ולבן שבו הוא מצוייר, יש חזון ירוק וצבעוני בעיניו על סף העצב.

לא היה שם על העטיפה והשם של הדיסק היה מוזר מאין כמוהו – שירי טבע וארץ – MUSICA MUNDANA, הייתי חייב להקשיב ואני כל כך שמח שעשיתי זאת מהסיבה הפשוטה, כמה חודשים אחרי שנחשפתי לאלבום לראשונה אני יודע שמדובר ביצירת מופת.

אבל למי אכפת נכון?

אור מצא? הוא מופיע בלבונטין? לאיזה קליקה הוא שייך? באיזה בימה הוא יופיע באינדינגב?  לאיזה מקום הוא הגיע במצעד האינדי השנתי של קולה קמפוס?

עצרו רגע. בואו נדבר על הדבר הזה שנקרא "אלטרנטיבי" בשנת 2016. כמהלך היסטורי נדמה שהרגע שבו נירוונה נכנסו לתוך מצעדי הלהיטים והMTV סימן את סוף האחרות והמקוריות של המושג הזה.  לא בגלל ההצלחה של נירוונה כמו האפשרות שהציגה ההצלחה הזו עבור הרבה מאוד אנשים שעשו את הקטע שלהם בקטע עצמאי, שהם מסוגלים גם להגיע להמונים. עשרים וחמש שנים לאחר מכן (!) נדמה שהעולם האלטרנטיבי הוא קונפורמי ושמרן ולפרקים אפילו יותר מעולם הפופ שכנגדו הוא יצא מלכתחילה. קחו את עניין הדיסטורשן למשל. בשני העשורים האחרונים אולף הדיסטורשן מחיה פרועה עד שהפכה לאולף איש השלג הנמס והמסטול מ"לשבור את הקרח" (מה זאת אומרת אתם לא מכירים?) כנסו ליוטיוב בחרו לכם אחד מאלפי הפדלים של הדיסטורשן שמנסים להמיס ולרכך את הרעש עד שיעוכל אפילו בידי חובבי לובי של בית מלון. המחשבה שחבורת נערים שמנגנן עם דיסטורשן וגיטרות היא חתרנית וחדשנית מעצם הבחירה שלהם בגיטרות ודיסטורשן בשנת 2016 היא שוות ערך לראות מישהו עושה חיקויים של אלביס ולחשוב שזה פורץ גבולות ושובר שורות.

אף אחד לא אוהב להודות שהוא הזדקן ושזמנו בחזית משמר הקדמה חלף עבר לו. אבל זה בדיוק מה שקורה בעולם האלטנרטיב אינדי שברובו וגם בסניפו הישראלי, שקע בעשור וחצי האחרון במוסכמות מאוד שמרניות לגבי מה הדבר הנכון ומה לא. תשאלו את עצמכם האם נתקלת לאחרונה באמן או הרכב ביערות מנשה, אינדינגב או בלבונטין שלא יכולתם לדמיין את הצליל שלהם עוד לפני ששמעתם אותם? האם יש מישהו שלא מנסה להכנס לגלגץ? ל88 FM, לקול הקמפוס, הקצה? רשת ב'? ולמה כל ההקדמה הזו? מפני שפשוט מאוד קשה כיום למצוא מוזיקה שבאמת מנסה לעשות משהו – אחרת. בעולם של קואצ'רים שמלמדים אותך איך ללכת לשירותים בתחושת נצחון, אף אחד לא מעוניין להפסיד. כולם רוצים להצליח, ולא משנה מה המחיר. וזה הטריק של השטן, אם רק תעשה קצת ככה וקצת שם אתה תוכל להגע לקהל רחב יותר אומר הקול בראשך, ולפני שאתה מבין אתה מוצא את עצמך מחויב לקהל הדמיוני שבראשך, והמחשבות רק גואות, ואפילו החברים שלך אומרים לך בוהנה זה יכול להתנגן בגלגלץ, וזה נשמע לך כמו הישג, ואתה כבר שומע את ההכרה וההצלחה מתדפקת על הדלת שלך, רק כדי לפתוח אותה ולגלות שזה השטן בא בכדי לגבות את החוב. והחוב הוא הנשמה שלך.

כולם מכרו את נשמתם לשטן, גם אני. אבל זה לא העניין שעליו אני רוצה או נוח לי לדבר כרגע. בואו נדבר על יצירת המופת של אור מצא.

"שירי טבע וארץ" הוא תקלה שלא היתה אמורה לקרות, סשה ארגוב לא נולד בטווין פיקס, אלתרמן לא כתב טקסטים על דמעות מול מחשב בחצר משחקי הכס, וזבגנייב פרייזנר (מה זאת אומרת אתם לא מכירים את הבטהובן של ימינו???) אף פעם לא קרא ישראל היום בעודו בולס פלאפל. אז מה? האלבום של אור מצא מדבר בשפה מוזיקלית שמחברת את כל הקצוות האלו ועוד, אבל לא בשם האקלקטיות כשלעצמה. זה ממש לא מרגיש כמו נסיון לפתוח חומוסושי, חומוסיה בקטע היפסטרי שבה מנגבים עם סושי רק בשביל הקטע. אור מצא מחבר את גבולות עולם הדמיון שלו כי יש לו מה להגיד, ודרך מקורית וייחודית להפליא לעשות את זה.

אז עכשיו אתם רוצים שנפרק לכם את החידה? נהרוס את הקסם של מה בדיוק הוא עשה שם באלבום? אם אתם לא רוצים ספוילרים לכו להקשיב עכשיו, אבל אם אתם מאלו שרוצים תאור מפורט לפני שהם מתחייבים למנה במסעדה, אז ככה, אור מצא  משתמש בזמרות נשיות מרחפות כרוח רפאים, בכלים תזמורתיים (כינורות) ומקלדות מעט מאוד תופים, ואת כל זה תופר ביחד עם רחשי טבע ורחשים אלקטרונים בכדי ליצור תמונת עולם שנע כמטוטלת בין אפל למואר. זהו אלבום גותי וילדותי באותה מידה, אלבום שמחפש לעסוק בשבר שמתחולל כאן ועכשיו בין האדם לעולמו, בין האדם לעצמו, בין האנושות לאנושיות כפי שהיא משתקפת מהמסך השבור שלפניכם כרגע.

הרבה זמן לא שמעתי אלבום כך כך צנוע שעוסק במשהו יומרני כל כך. כל שיר כאן הוא דרמה אחרת והן כולן מחוברות. בשיאו הוא מגיע לפסגות יופי מזהירות ומושלגות, אבל מיד לאחריהן הוא צולל עמוק אל שערי השאול. בלתי אפשרי לשים אותו כמוזיקת רקע או רגע, הוא יפה ומטריד, עמוק ובלתי מפוענח, ובעיקר מאתגר את היכולת של המאזין להבין מה הוא חווה והאם זה מוזיקה או הפסקול למוזיקה. שכן להבנתי זה האתגר שאמנות גדולה מציבה בפני החווים אותה. עכשיו שחווית אותה, מה אתה חש ביחס אליה? ביחס אליך? וביחס למציאות שנרקמה בינכם, בין היצירה לנוצר ממנה.

העובדה שהאלבום כולו מושר בעברית (למרות שהאנגלית נוכחת בכותרות השירים ובשם האלבום) די מפתיעה שכן גם שם האלבום וגם העיסוק הפנימי שלו קשורים לרעיון של מוזיקת "הספירות" של פיתגורס. אתם יודעים זה עם המשפטים המצולעים וזוויתיים מהתיכון. ובכן מסתבר שכבר במאה ה-16 לפנה"ס, פיתוגרס גילה שבכל צליל הבוקע ממיתר, מסתתרים עוד הרבה צלילים חבויים. פיתגורס קרא לזה "הרמוניות", מוזיקאים קלסיים קוראים לזה צלילים עיליים או ה"עילאיים", והמוזיקאים המודרנים קוראים לזה פשוט "Over Tones".

בבסיס הרעיון הפיתוגרסי מסתתרת ההנחה שהיקום כולו הוא מין גיטרה ענקית שעליה יש מיתר אחד שמחבר את החומר אל הרוח. שהקשר ההרמוני שבין הדברים קיים בכל חוקי הפיזיקה, כמו שיודע כל חובב מדע בפייסבוק, לעתים נראה שהמדע המודרני אישש את טענתו ואנו יודעים להגיד שגם כוכבי לכת רחוקים, מפיקים צלילים בתדירות מאד נמוכה.

אבל זה לא אלבום ניו אייג' במובן ה"תעופו על עצמכם, אתם מושלמים ואם רק תעלו גירה מדיטטיבית לאגו שלכם מדי יום בזמן שאתם מנצלים מיליוני ילדים מסביב לעולם, אתם תהיו סופר מושלמים". זה אלבום עידן חדש שמבקש לחקור ולשחרר את היחסים בין האדם לטבע כבסיס להבנת מוזיקת הספירות או היחסים הרוטטים שביננו לבין עצמינו ולטבע כולו.
נכון, זה יומרני, אבל האנושות לא הגיעה לאן שהגיעה בזכות אנשים חסרי יומרה. ואם כבר יומרנות אז לפחות שזה יהיה ברמה שתצדיק אותה.

אין טעם למתוח קוים בחול ולהגיד שזה אלבום השנה, ושאור מצא הוא מוזיקאי נדיר. זה באמת טפשי לחלוטין לקבוע שבעולם שבו יחידת הזמן של שנה מתורגמת לשתי עונות סייל ן 730 פוסטים בפייסבוק. בעולם שבו הנדיר עצמו הפך לנדיר, יש משהו מיותר לחלוטין לצאת בהצהרות גדולות, ובעיקר שזה מרגיש כמו כותרות מאקו שנועדו לפתות אתכם להכנס לקרוא תוכן ממומן.

אין לי צורך או רצון לשכנע אתכם למה אתם חייבים לשמוע את האלבום הזה, אתם לא. ולמה זה הדבר הכי טוב שתשמעו השנה – אין לי מושג מה שמעתם ואם זה יורת טוב מלשמוע תינוק בוכה בבוקר. אני מודע שמדובר במחשבות של אדם אחד, בבלוג אחד לא הומה במיוחד, אבל עדיין ברגעים כאלו עולים ומהדהדים בי ביתר שאת דבריו של המבקר הנודע אנטון אגו שברגע חד של פכחון כתב את אחת הביקורת הכי מדויקות שישנם ושכל מי שכותב משהו על יצירות של אחרים חייב לשים מול עיניו בכל פעם שהוא ניגש לכתוב:  במובנים רבים, קלה היא עבודת הביקורת. אנו מסכנים מעט מאוד, ובכל זאת אנו נהנים ממעמד על פני אלה אשר מציעים את עבודתם ואת עצמם, לשיקול דעתנו. אנחנו משגשגים מביקורת שלילית, וזה כיף לכתוב ולקרוא. אבל האמת המרה היא שאנו כמבקרים חייבים להפנים היא, שבתמונה הכללית של הדברים, כל יצירת זבל ממוצעת היא כנראה יותר משמעותית מאשר הביקורת שלנו.
אבל יש זמנים שבהם יכול לסכן באמת משהו, וזה בתגלית וההגנה של חדש. העולם הוא לעתים קרובות חסר רחמים לכשרונות חדשים, ליצירות חדשות. והחדש, זקוק לחברים…

היצירה הנפלאה של אור מצא צריכה חברים.  לא כדי לסמן גולגולת מתחת סמל הסטטוס, אלא כדי שתוכל לשגשג לנהל דיאלוג עם עצמה ועם הקהל, כדי שתוכל להתפתח, יוצר שיוצר אור רק אל החושך שמסביבו, יתייאש ויכבה בסופו של דבר.  זה בדיוק הדבר האחרון שהייתי רוצה שיקרה לאור מצא, לא בשבילו, אלא בשבילנו. שכן בלעדי מאזינים ותגובות ליצירה שלו הוא לא יוכל להמשיך ולטפס אל עבר העולם החדש שאור מצא מבקש וכבר התחיל למצוא.

ומי יודע? אולי בחור צעיר עם מקלדות ודמיון הוא זה שיצליח לקשור פיזיקה והרמוניה בגישה כל כך חדשה. אל תהיו קטני אמונה, אם היתה לכם אפשרות חינמית לזכות בלוטו הקוסמי לא הייתם משתתפים רק בשל הסיכוי של אחד לשישה מיליארד?

תקשיבו לו בהאזנה ממוקדת,  תקשיבו לו עם סקרנות, תקשיבו לו ותשמעו את עצמכם.

ואז לכו ותמכו ביצירה שלו או תספרו לו על זה. זה כל מה שצריך לפעמים. תקשורת בין אדם לאדם על שירים שבין אדם לטבע.

שנה טובה

0 comments on “מתנות לחג – אלבומים עבריים ונפלאים שיצאו השנה ואתם לא מכירים – חלק ג'

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: