קרלוס סנטנה וצליל האהבה בזמן עשייתה

כשאתה ילד וחולם להיות מוזיקאי, אתה מדמיין איך אתה מהפנט קהל אצטדיונים עם גיטרה וחומת מגברים, נוסע להופעה בלימוזינות ארוכות ולאחריהן חוגג עם דוגמניות נוצצות וקוקטייל בידן. ואז אתה מתבגר ואיכשהו אתה מוצא את עצמך עושה את זה מספיק זמן בשביל לגלות שהקהל זה הסבא והסבתא של חתן הבר מצווה, המתלוננים ששומעים את המגבר שלך בכלל, הלימוזינות הן רכבים מקרטעים והדוגמניות שבאות אליך אחרי ההופעה זה בן דוד רחוק ושיכור של הזוג שפעם ניגן בגיטרה ועכשיו הוא רוצה לשמח את הכלה בסולו גיטרה מקיא מהגיהנום… 
יש מעט מאוד מוזיקה שמצליחה לעבוד במציאות כמו בחלומות, ובכל אותן חתונות ואירועים שבהם ניגנתי בתחילת דרכי אם היה רגע אחד שחיכיתי לו זה הסולו הזה של סמבה-פרה-טי, שאתה מנגן כדי לסמן לקהל שהגיע הזמן לשבת לבורקס ברוטב פטריות אטומי. 


במחי כמה תווים רכים, האולם עצמו התנתק מהבנאליות ומהמקום שבו היית והפך לקסום ויפיפה, זו אבקת הקסמים האמיתית של המוזיקה – היכולת שלה לשנות את המציאות בין רגע. 
יש רוקרים מפלצתיים מקרלוס, ג'זיסטים מתוחכמים ממנו, וטכנו-טכנים מדויקים ממנו, אבל לאף אחד אין את סוד הקסם השחור והמואר שבוקע מבין מיתרי הגיטרה של סנטנה. מספיק לשמוע מתיחת מיתר אחת, כדי לזהות את הקרלוס שבסנטנה, לשמוע את התשוקה הפנימית היוקדת בו, את המלודיות העגולות המתפרצות בחושניות בלתי פוסקת, את הקרבה הבלתי אפשרית בין דמעות כאב לצווחות עונג. למוזיקה של סנטנה היה כישרון בלתי רגיל לאנשים וחיים רגילים לחלוטין. אפשר לדבר הרבה על כל האספקטים המוזיקליים של יצירתו הענפה, אבל זה לא יתחיל להסביר את היכולת לדבר בו זמנית עממיות ואלגנטיות, לענג פעוטות וישישות, לגשר כל אפשרות בין רוחניות וחושניות.
היכן שלא ניגנתי, על במות רוק גדולות, חתונות מלאות דודות, או בבתי כלא שורצי רוצחים וליסטים, אם היה משהו שחיבר את כל העולמות האלו בטבעיות תנועת אגן ורגל חפצה לרקוד, זה היה "אויה קומו-וה" של סנטנה. קולה העבה והצרוד של הגיטרה שהחזיק בידיו אף פעם לא הייתה לווין חלל מרוחק המקיף את האבן השלישית מהשמש. היא תמיד שכנה בגובה הבלטות, פסקול ילדות הבלוקים בהם גדלתי וחייתי. בין אם בפנמה או בבאר שבע, בין אם על גיבסון SG חבוטה או על PRS נוצצת, הצליל של סנטנה היה תמיד צליל ״השכונה״ בכל מובניה הטובים. חם ומנחם, הדור בפשטותו, חד פעמי בשגרת קיומו, ומלא בקסם ארצי. צליל בכיו הראשון של התינוק, צליל אנקת היולדת הנקרעת בין הדורות, צליל האהבה בזמן עשייתה.

דברים שכתבתי לכאן 88 לרגל מצעד הגיטריסטים הגדול שהם עשו.

השאר תגובה

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.