בינה מלאכותית ותבונה מלכותית – לא פוסט לאנשי סאונד. אבל מוזיקאים… בואו הנה.

באחד משיריו כתב המשורר אהוד בן פורת, שהוא מקנא באדם הראשון שגילה את המוות, הוא אמנם ידע בסוף, כל כל אחד מאיתנו, שהוא עומד למות, אבל לפחות לא העביר את כל חייו במחשבות על המוות. לכן אנשי סאונד – לכו מפה. הפוסט הזה לא מיועד לכם, ולא ישמח אתכם, מהסיבה הפשוטה שעון החול הוירטואלי המציין את מותכם הטכני, התחיל לנזול לו אל קיצו ומי רוצה לדעת כמה זמן נותר לו??? הדחקה נעימה לכם.

כמובן שנשארתם, וכמובן שאני מגזים. אבל אני הנה משהו מהחוויה האישית שלי בשבוע האחרון. אין אמנות אמורפית יותר מאמנות המיקס הנכון. השלב הזה שבו צריך לקחת את כל התדרים שהתקבצו להם יחדיו בערוצי ההקלטה הרבים, לסנן לפלטר, לארגן ולמקד וליצור מהם משהו קוהרנטי שמצליח לספר סיפור בלי מילים – סיפור של צלילים.

זה נשמע קל, אבל המרחק בין מיקס טוב למיקס מעולה, הוא שנות אור. קל להוציא מיקסים טובים, קשה מאוד להגיע למינון המדויק הזה שגורם למוזיקה להשמע כה מושלמת. הסיבה שזה מורכב כל כך, היא שכמו בבישול, אמנות הצליל דורשת שליטה בכמעט אינסוף פרמטרים טכנים הקשורים לחומרי הגלם, הבנה כיצד הם מתחברים יחדיו, חוש בקרה עם רזולוציה של פול HD, ומעל הכל – טעם. אותו פקטור חמקמק שגורם לכל הדברים המסודרים יחדיו להישמע מעבר לעצמם. במיקס מעולה בניגוד למיקס טוב, הסידור של כל הדברים יחדיו מצליח לגרום לסיפור הזה להסתפר כך שגם הצליל יעביר את החוויה של מה שהשיר רוצה לאמר ולא רק להישמע ״יפה״.
והנה הגיע עידן חדש, כלומר הוא כבר כאן די הרבה זמן, אבל עד היום זה היה יותר כיוון מאשר יישום. ואם זה עבד, זה עבד חלקי ביותר. אך העתיד לא עוצר לנוח, והשבוע הגיע אל מחשבי פלגין אחד (תוסף תוכנה למי שלא יודע מה זה פלגין) של חברה בשם Sonible, שסוף סוף אפשר לקרוא לו עוזר אולפן, חכם, או לפחות לא מטומטם לחלוטין.


האקולייזר החכם של סוניבל, הוא די פשוט. הוא לומד את ערוץ האודיו הנכנס אליו, ועל פי עקומות שקיימות בזכרונו, מכייל את גלי הקול העוברים דרכו וגורם לכל הבעיות של צליל המקור: חדר ההקלטה, שרשרת חיול לא הכי טובה, וכלי לא משהו. לקטון בצורה משמעותית. התוצאה היא איקיו חכם שיודע לעשות לך את עבודת ההכנה של הצליל כך שהוא מביא אותו למצב אופטימלי כמעט בלי עבודה מצידך. ברצונו לאינו יכול לשפר את הנגינה או לכתוב מילים טובות יותר, אבל זה תוסף שאפשר בקלות לבנות עליו שיעשה לכם מיקס בסיסי סביר ואפילו קצת מעבר ברמת איזון התדרים.

בכל מחזור מחדש, אני שב ומזכיר לתלמידיי להפקה במכללת BPM שהמילה אקולייזר מגיעה מהביטוי הלטיני – aequus ,שמשמעותו שיוויון. במקור אקולייזר נקרא כך, מפני שהוא נועד להשוות בין מה שהטכנאי שמע בחדר ההקלטה, לבין מה שהוא שמע מוקלט על פני הסרט. אולם כבני אדם עם הכוח להשחית, יש בנו את הרצון לבדיקת גבולות טכנולוגים עד נפילה אל התהום מעבר להן. כך קרה שדי מהר האקולייזר הפך מכלי שמשווה ביצועים, לכלי שמשפר את הקיים עד כדי קסם או גיהנום מחריש תלוי ביד הנעלמה שמכוונת את הכפתורים. אקולייזר הוא בהחלט אחד הכלים שעושים הכי הרבה ״פוטושופ״ לתמונה המקורית של הצליל. ועם השנים שכחנו שתפקידו הוא קודם לכל לשחזר את הצליל המקורי של הכלי לפני שהוא עבר בכל מחילות הגיהנום כדי לצאת מהרמקולים.

איקיו דגום של חברת אקוסטיקה אודיו

לאחר שנים שבהן כל מה שקיבלנו היה עוד ועוד אקולייזרים נדירים שנדגמו או מודלו ע באיכויות משתנות, על ידי חברות תוכנה, הנה מגיע אקולייזר אחד שעושה את הדבר הכי בסיסי שאיתו התחלנו את העניין ועושה את זה מעולה – משווה את הצליל הקיים למה שהוא אמור להיות. אישית הייתי ממליץ לקרוא לאקולייזר הזה ״אקולייזר אפלטוני״, לא בגלל היחסים, אלא בשל העובדה שהוא האקולייזר היחיד שאני מכיר שמביא בצורה טובה דיה את הצליל הבסיסי אל האידאה האפלטונית של צליל נאצל. כלומר הצליל בצורתו הטבעית והברורה ביותר, מבלי כל הבוץ, המוץ והלכלוך שנדבקו בו בעולם החומרי.

אני יודע היטב איך תדרים עובדים, עשיתי כבר כמה עשרות אם לא מאות מיקסים בחיי, אז עשיתי בדיקה לקחתי ערוצים של שיר חדש (אנטיביוטיקה – של להקת הלחי השניה) עשיתי להם מיקס בסיסי (הבאת הערוצים למצב שבו אני יכול לכבות את המוח הטכני, ולהתחיל לשמוע מוזיקה ולנסות לגרום לה לרגש אותי יותר) הערוצים הוקלטו בהופעה חיה, מה שמראש אומר שזו לא היתה סביבת עבודה אידאלית למיקס, ודרש ממני קצת עבודה להביא אותם למוכנות הזו. אחרי שסיימתי, שמתי את הפרוייקט בצד ופתחתי אותו מחדש עם האיקיו החכם של סוניבל.
להרבה טכנאים ומפיקים יהיה קשה להודות בכך, אבל אני מחזיק מעצמי כיוצר בעל מוח מקורי וייחודי דיו, בכדי לא להיות מודאג או מובך מדי כדי להודות שאלגוריתם עושה עבודה טובה יותר מכל שנות הניסיון שלי. האמת היא שהפלגין הביא את הערוצים למצב התחלתי מצוין. כשהסתכלתי על עקומות התדרים שהוא ייצר מחומרי הגלם שהזנתי לתוכו, הבנתי מדוע זה כך. כמו בשחמט, כשיש לך חוקים ברורים, וחישוב התסברויות אינסופי, היכולת של מחשב לרדת לרזולוציית מעמקים ותדרים גדולה אלפי מונים משלי ומכל המערכות הסובבות אתי (ילדים בדרך לגן, מתקפות הוואטסאפ והמוניטורים הטובים שנמצאים בחדר לא מושלם, כי אף חדר אינו מושלם :).
אז כן האיקיו של סוניבל עדיין לא יכול להפוך את הבס לסקסי, אבל הוא בהחלט העוזר המושלם בכדי להביא אותו למצב – ״ניקית את כל התדרים המיותרים, העפתי את האיזורים המתנגשים, והבס מוכן לפקודתך המפיק!״ וזה כבר פלא גדול שמאפשר לי להתחיל את המיקס במקום גבוה יותר בהרבה.

זה די ברור שהעתיד של תוכנות הקלטה (DAW) הוא ללמוד סאונד ומוזיקה. ולהיות משתפ״ים טובים לאנשי המוזיקה, להוריד מהם את נטל העיסוק בטכני בצליל ובעוצמותיו ולהשאיר רק את העיסוק בתוכן וטעם. כבר לפני עשור דברתי עם חברת התוכנה הישראלית WAVES על העניין והצעתי להם לבנות תוספים שמה שהם עושים זה לדעת מוזיקה, להבין קצב, ולעבוד לפי תווים, חוקי הרמוניה וסטייל בני מאות שנים. אז אמרו לי שהמחשבים עדיין לא בנויים לרעיונות שלי, אבל שיום אחד נדבר על זה, ובכן יום אחד לא הגיע, או שכבר חלף. ואחרים בעולם עושים את הדבר המתבקש מאליו. טכנאים ומפיקים שכל יהבם תלוי על ידע טכני וטעם בסיסי, עשויים למצוא את עצמם נדחקים הצידה בידיי תוספי תוכנה שכאלו, אולם על זה נדבר בהזדמנות אחרת. אם אתם מוזיקאים אובדי עצות מול הררי פרמטרים שלא אומרים לכם כלום על רגשות, סקס ובאסה, הפלגין הזה הוא בשבילכם. הוא לא יתיר לכם את הבאסה, לא יטפל ברגשות אבל הוא בהחלט יותיר לכם יותר זמן לסקס. שכן כמות הזמן שהוא דורש בכדי להגיע לתוצאה מאוד טובה, מקטינה בהרבה את זמן הבהיה שלכם במחשב עם המחשבה הטורדנית – עכשיו איך לגרום לזה להישמע טוב ביחד.

לסוניבל יש עוד כמה מוצרים שמשתמשים באינטליגנציה מלאכותית כדי לטפל בערוצים. עדיין לא התנסיתי בהם מספיק בכדי לחוות דעה, אבל אני בתהליכי בדיקה ומבטיח לעדכן במהרה בימינו כאן. הרשמו כמנויים לבלוג ותקבל עדכון בכל פעם שאני כותב משהו. בינתיים בדקו את הדמו שלהם הוא לחודש, ותתפללו לכל אל שיהיה סייל בחודש הזה. חשבו עליו כעל עוזר טוב שמביא את הערוצים למצב התחלתי מאוזן ומצוין שיאפשר לכם לקחת את זה למקומות שבהם האיזון נגלה מחדש, ומשם תמשיכו לעשות מוזיקה. עד אז תהנו מהחופש הגדול עם יום טוב ומיקסים מהירים ומעניינים לכם.

השאר תגובה

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.