Uncategorized

קרבות דחלילים

ב2017 התקוטטו אייל גולן ואביב גפן. אז לא היה לי טור בעיתון אז כתבתי כאן על קרבות הבוץ התרבותי של התקופה. זה נגמר בתוכנית רון ורהב משותפת וחלולה כמו הפרומו-ריב, שקדם לה. הרבה לפני שאבישי בן חיים הפך את המושג של ״ישראל השניה״, כתשובה לכל דבר, היה למושג הזה משמעות קצת פחות מרודדת. הוא היה קואן הזהות של מיליונים, שגם אם לא הכירו אותו, הבינו או התכחשו לו, עדיין היה שאלת היסוד של קיומם. מאז שכתבתי את הדברים, גפן המשיך את מסלול ההטרלה שלו אל תוך המיינסטרים והפעם בלי שום שיר חדש. זה התחיל בדה ווייס, נמשך עם החרדים, עכשיו זה הגילוי המחודש של ביבי, ובקרוב זה יגמר בהופעה לנערי הכאעבות בדובאי. מסלול של גפן תמיד היה אותו אחד, קודם תסמן אחרים, אחרי זה תבעט בהם מבחוץ, תגחיך אותם כסטראוטיפים ואחרי שתצבור את ההון שלך מחסידים שוטים, תתפעם שהסטראוטיפ הזה הוא גם בן אדם. תתלהב מהצד השני ותתהה למה שונאים אותם, אחרי שאתה עודדת את השנאה הזו מכל וכל. בסופו של דבר גפן לא המציא את השיטה של ״הגחך ודפוק, הרם וגרוף״. קדם לו דודו טופז, ושניהם פרטו על אותו מיתר בדיוק – הצורך התת עורי של ישראל השניה לקבל חותמת כשרות מהרבנות האחוסלי״ת.

קרב הבוץ התרבותי שאנו עדים לו כרגע בין אביב גפן ואייל גולן. קרב שבינו לבין עובדות, מציאות או שכל ישר אין קשר. זהו קרב על תחושת האמת הפנימית של כל אחד, ובעיני מדובר בטרגדיה ישראלית, שהיוצרים שלה אינם מטיחי הבוץ, אלא הקהל שצורך את זה. כן אני, כן, אתם.מתחילתה התבססה הקריירה של גפן, על שני צירים. מצד אחד גפן כתב שירים מבריקים ומלודיים להפליא (תכונה שלמרבה הצער הלכה והתמעטה אצלו מאלבום לאלבום) ומצד שני, השתמש גפן בשלל גימיקים תקשורתיים זולים ואפקטיבים. טריקים שבאמצעותם יצא גפן כנגד כל מה שהיה מקובל כנכון וראוי באותה תקופה. גפן ביצע את רצח האב שלו עלי ידי בעיטה מתמשכת בקבוצת הייחוס שלו. האליטה הפוליטית, צבאית, תרבותית, תל אביבית והתיישבות העובדת. הקבוצה שבתוכה וממנה צמח. גפן היה הראשון להודות בכך וכתב את זה אל תוך שיריו, כמו שכתב אותו מבקר נשכח שחתם את ביקורתו על אלבום הבכורה של גפן, וטען שיותר משמדובר בקטסטרופה מוזיקלית, האלבום הוא כתב האשמה חמור כנגד אוזלת ידן של רשויות הסעד אשר לא טיפלו במשפחת גפן כראוי.

שני אלבומיו הראשונים של גפן הצליחו לבטא ולהגדיר היטב את דור הX הישראלי. זה שנולד לתוך מדינה בטוחה בעצמה אבל לא בגבולותיה או מגבלותיה. במודע ומבחירה, גפן היה דובר דור הישראלים שגדלו עם בטחון כלכלי סביר ומעלה, השכלה רחבה בגבולות האינדוקטורנציה הישראלית הנכונה, ותחושה כללית של קץ ההיסטוריה הישראלית. כלומר יאללה ניתן לפלסטינאים מדינה בשטחים ונוכל לא להתעסק עם החרא שלהם יותר. השירים שלו הטיבו להבהיר את תחושת הליברליזם האגוצנטרי של ילדי התקופה, שאחרי שסיימו ללכת לצבא ולצייר את סמל הפיס על הקיטבג, ניסחו את גבולות הגזרה של אומת הסטרטאפ שתפציע במקביל ליצירתו עם מודל אידאולוגי שאמר משהו בסגנון “השלום טוב לי כלכלית, ויהיה לי יותר זמן לזיין מהצד אם לא אעשה מילואים..” הרדוקציה של כל הרעיונות האידאולוגים שנפוצו לכל עבר בסיקסטיז והפיכתם למשנה מבולבלבת וחסרת כל הגיון פנימי במשנתו של גפן (אני לא נגד הצבא, אבל בעד שמי שלא מתאים לא ילך, וטוב למות בעד עצמינו, אבל השתחררתי בגלל שהיה לי עקמת…) יצר את בסיס ההצלחה של גפן אצל אותם “ילדי אור הירח – ילדי הנרות”. הטיב לסיכם עבורי את התופעה קצין בכיר באמצע שמירה משעממת על פו”ם – ‘אביב גפן הזה הוא חתיכת ילד תפנוקים מטומטם ובכיין, אבל בשביל לעצבן את כולם עוד יותר, אלוהים זרק עליו וואחד כשרון לכתוב שירים של שירה בציבור… שמעת את הו אילנה שלו? מדהים! ככה כל ילדי התות של רמת השרון חושבים שהוא המשיח וכשהורים שלהם שומעים אותו שר הם חושבים שרל’ה שרון…” אם עד עכשיו קראתם מבלי להרגיש אי נוחות מסוימת, כנראה שתמיד נחתם בצד הנכון של החמאה.



מעבר לשדות ההתישבות העובדת ומתחם תל אביב רבתי, הרחק הרחק בישראל השניה, גפן נתפס כמבחן הרורשאך של ההגמוניה הישראלית. השאלה אם אהבת אותו, או שנאת את “הקוקסינל הזה”, היתה בעצם בוחן בר חושך שהתמצה בשאלה הקיומית מי אתה. פריק או ערס? ישראל הראשונה או השניה? ישראלי או מזרחי? גפן היה הדמות המייצגת של בעיות “התפנוקים” של ישראל הראשונה ומי שלא הרגיש שייך בה, מצא את עצמו מהר מאוד מתבונן עליה מהצד, עם שנאה וקנאה.
התבגרות היא כמעט אנגרמה להתברגנות. ולאחר רצח רבין, גפן חישב מסלול מחדש אל תוך המיינסטרים. כל כך רחוק הלך גפן בתוכו עד שנטמע בו כליל, טבע בקצף הארומה ופרש כמעט כליל אל עולם אמנות הבוטיק. זה שמזמר לקהלו משכבר, שירי נוסטלגיה בציבור מעל רביולי עם ניחוח מוסר בזאפה.
אולם לפני כמה שנים גפן הבליח מחדש כשופט בדה וויס. המיקום שלו בלב להבת השבט הישראלי ההולך ונקרע לשבטונים, היתה מלכתחילה טייפקסטינג של אנטי תזה. הבה נביא את גפן “המורד הרוקיסט” מול המזרחיים – מול שרית חדד ושלומי שבת. גפן קרא והפנים את מדריך חצרוני להצתת הקהל ומהר מאוד התחיל ליישם.
האמירות של גפן על מוזיקה מזרחית, הפכו להיות ססמאות גפרורים להצתת קהלים רחבים. כל כולן כוונו לזהות ולכונן מחדש את השיח של “אנחנו והם”. מי שפעם ניסה לבעוט בדור ההורים, זיהה את הפונטצניאל הטמון באומה משוסעת בהקיץ, והתחיל למצב את עצמו מחדש. הפעם כדובר הקבוצה שממנה גדל.גפן מטיב לזהות ולהגדיר את החוויה של אנחנו הטובים והם הרעים, אנחנו בני התרבות והם הברברים, אנחנו האליטה והם הבררה. יותר משגפן ידע שהקהל של אייל גולן לא יקנה כרטיס להופעותיו, הוא קיווה לעורר את זעמם של “הבבונים” כדי לגבש סביבו את אלו שיראו באותו קהל איום קיומי על אופיה הדמקורטי, ליברלי והומני של מדינת ישראל. השיח של גפן נאמר אל מול “הבבונים” אבל בעצם נועד לסמן אותו בעיני דור “ילדי הירח” כדוברם. אהיה מאוד מופתע אם בקרוב לא תצוץ איזו אמירה שלו לגבי הצל, ולה פמיליה. שכן מבחינת גפן סכסוף איתם הוא בדיוק מה שהוא צריך ועוד נדבך כדי לגבש את קהלו סביבו.הראיון שנתן גפן אמש לידיעות אחרונות הוא מסמך מרתק. ההשתלחות שלו במה שהוא מזהה כ”אחר” שמסמן אותו, היא לא פחות ממבריקה. בגיל 40, גפן הבין שהגיע הזמן להחליף את דור ההורים כמסמני הזהות ולמצוא להם תחליף. הראיון של גפן נועד לעורר את חמתו של אייל גולן. האמירה של גפן כי ההבדל היחיד בין דרוויש לגולן היא ברית המילה ורני להב, צריכה להחרט על בניין הכניסה באוניברסיטת הטרולים של חצרוני. הרי מה משתמע ממנה? שאייל גולן ערבי? שהוא פלסטיני? שהוא אוייב הציבור של הימין?כמו אותו בחור שאיליין מסיינפלד רוצה לצאת איתו רק כי הוא נודע כמי שזורק משפטים חותכים ומעיקים כשהוא נפרד מבחורות, במחי משפט אחד דחף גפן את נרטיב “העלבון המזרחי” אל מלכודת אין מוצא. אם יכחישו שיש להם משהו משותף עם הערביות, מייד יתפסו כלא רציפים מבחינה זהותית ואם יאמצו את הערביות המתגלמת בדמותו של דרוויש, יצאו כאחרוני השמאלנים, שונאי ישראל בעיני קהלם.
לא מפתיע כי האמירה שמדובר ב”אנשים בעלי מוסריות ירודה, הידועים כמעורבים בפשעים וזנות וגם אנשים סתם מהקהל” וחשש מהשפעת המהומות על ערביי ישראל: “זה מתחיל להשפיע על החוצפה של הערבים… הם מתחילים לראות בזה דוגמה רעה. אם יוצאי צפון אפריקה נוהגים בצורה כזאת ונוהגים איתם בכפפות של משי מדוע להם אסור?” נאמר לאחר אירועי וואדי סאליב דווקא על ידי בכור שטרית, שר המשטרה, ומזרחי התאנה של התקופה.ההאשמה ב”ערביות” היתה תמיד האיום הגדול של ישראל הראשונה על ישראל המזרחית. אם לא תהיו כמונו נגלה מה שאתם באמת – ערבים. ושלא יהיה לכם ספק – ”נדפוק אותכם כמו שדפקנו את הערבים“ (מוטה גור, לתושבי בית שמש, עצרת בחירות 82‘).מהצד השני, אייל גולן, ניתן להבין למה גולן פעל כפי שפעל.
כמי שמכיר היטב את מנגונני הביריונות, ידע גפן על איזה כפתורים ללחוץ כשהזכיר את אתניקס, ובעיקר כשסימן את גולן כעבריין עם עבודות השירות. כל אלו באו כדי לבטא את מבנה העומק של מה שגפן אומר לגולן בסבטקסט – בלי העזרה של הממסד ההגמוני (אתניקס, רני רהב) לא היית מגיע לאן שהגעת, וגם עכשיו כשהגעת אתה עדיין מתחת לכל הכסף והסוואג, אותו מזרחי עבריין, וערבי.

גולן ממלא היטב את התפקיד שגפן כתב לו. במחי תגובה אחת, העלה גולן את גפן לאותו מישור שבו הוא פועל מבחינה תרבותית והכרתית.ומיצב את גפן במקום בו חשק מלכתחילה – להיות האנטיתזה של האנטי כרייסט – “אייל גולן”.
בסופו של יום לא אייל גולן, ולא אביב גפן יזכו לתמונת הנצחון. בקרב הזה יש רק מפסידה אחת וזו החברה הישראלית. ההתנצחות של גפן וגולן היא עוד נדבך בקרב החפירות וההתבצרות בתוך הזהות הפרטנית כאופציה היחידה לישראליות אותנטית. במובן הזה הן גפן והן גולן, הם לא יותר מדחלילים חלולים של השיח הזהותי בישראל. שיח שמבקש לכונן את כלל החברה הישראלית בדמותו ותו לא. גפן וגולן הם קול ההמון שרואה את שני הצדדים כאופציות היחידות שמונחות לפתחו. זו דרך שמובילה לשנאה, לאלימות ובסופו של דבר גם למוות. הדרך היחידה לעצור את זה היא להוקיע את האמירות ולהתעלם מהן כליל. שכן אין דבר שהשטן רוצה יותר מאשר ליבוי הלהבה עוד ועוד עד שתצית את מדורת מלחמת השבטים.אנו חיים במציאות שבה שטף המידע הבלתי פוסק גורם לכל תמונה להיות יותר ויותר מורכבת מפרטיה. מובהקות היא דבר נדיר ומאתגר. בחנו את עצמכם, אם אתם מצדדים בגולן או בגפן רק על סמך תחושות בטן עמומות הקשורות למוצא ולתפיסת “לנו או לצרינו”, הרי שאתם פועלים על פי עקרונות הפוסט אמת. למעשה אם בחרתם לצודד באחד משני הצדדים בצורה מובהקת, הרי שבחרתם בעיקר בצד אחד – צד המלחמה.

שבת שלום

1 comment on “קרבות דחלילים

  1. מעניין. ומסכימה מאוד עם החלק האחרון בכתבה

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

%d בלוגרים אהבו את זה: